Kp4

Lokomotywa wąskotorowa - skala H0e (na tor 9,0 mm)

Kp4 już pod parą! A właściwie należałoby powiedzieć pod dekoderem. Po długim okresie projektowania i wykonawstwa oraz przerwach spowodowanych zniechęceniem do tego skomplikowanego modelu pierwsza seria jest gotowa.

Oryginał
Od 1950 do 1959 roku wyprodukowano w Fabloku wg. dokumentacji sowieckiej 790 sztuk, z których większość trafiła na eksport do ZSRR. Od 1960 roku produkowany był na dużą skalę w Chinach. W sumie powstało około 5 tys. sztuk tych lokomotyw, jest to więc najliczniej produkowana seria parowozów wąskotorowych na świecie. Lokomotywy tego typu były również produkowane w: ZSRR, Czechosłowacji, na Węgrzech i w Norwegii. W Polsce użytkowanych było 14 Kp4 na kolejach leśnych, przemysłowych oraz cukrowniczych. Z 6 zachowanych w Polsce parowozów, jeden Kp4-3772 jest nadal czynny na Koleji Bieszczadzkiej. Z pewnością wiele pracuje jeszcze w Chinach, były tam produkowane 1987 roku, oraz w Rosji.

Model
Początkowo planowałem ten model jako bardziej uproszczony, detale kotła na przykład odlane razem z kotłem ze stopu ołów-cyna, również poręcze oraz układ jezdny z pewnymi uproszczeniami. Miałoby to wpływ na cenę, która byłaby zapewne niższa biorąc pod uwagę mniejszą pracochłonność. Ostatecznie model wykonałem jednak w wersji bardziej zdetalowanej, ze wszystkimi elementami jak w oryginale zarówno jeśli chodzi o armaturę kotła jak i elementy napędu, co widać zapewne na zdjęciach gotowego egzemplarza. Wymagało to wykonania wielu elementów mosiężnych jak i niektórych żywicznych, w połączeniu z pracochłonnym montażem wpłynęło na obecną cenę modelu. Układ napędu zresztą uległ też pewnej modyfikacji po próbach przeprowadzonych z prototypem, to bardzo korzystnie na właściwości jezdne oraz siłę uciągu parowozu, co można ocenić na załączonym filmie. Miałem tez zamiar zakończyć wytwarzanie ich po pierwszej serii, ale jednak będzie następna, więc z zakupem niekoniecznie trzeba się spieszyć.

film: test modelu