Wagon typu A z wagonem doczepnym
Model pierwszego tramwaju elektrycznego w warszawskiej komunikacji tramwajowej. Tramwaje tego typu pojawiły się
w 1907 roku w wyniku elektryfikacji sieci tramwajowej w Warszawie.
Producentem były zakłady Siemens-Schuckert. Model wykonany z żywicy, elementów odlewanych oraz wycinanych laserem i fototrawionych.
Napęd wykonany został specjalnie dla tego modelu z wykorzystaniem silnika mashima.
film
Wagony tramwajowe typu 105Na - skala H0
Oryginał
Wagon tramwajowy typu 105Na i jego wersje pochodne należą do najliczniej produkowanych tramwajów w Polsce.
Typ ten zaprojektowany zosatał jako następca wozów typu 13N i 102Na. Tramwaj był lżejszy i bardziej ekonomiczny w
produkcji i eksploatacji. W konstrukcji pudła zastosowano lżejsze i wytrzymalsze profile stalowe wcześniej nieprodukowane a przy projektowaniu
korzystano z komputerów. Lekka konstrukcja okazała się jednak bardziej niebezpieczna dla pasażerów w przypadku
poważniejszych kolizji, których niebrano wtedy jeszcze pod uwagę przy obliczeniach projektowych. Wagony 105Na są do dzisiaj
widoczne w naszych miastach a wiele wersji zmodernizowanych prezentuje się lepiej lub gorzej od modelu pierwotnego. Jedną z bardziej udach jest modernizacja
poznańskiego Modertransu jako 3-członowa jednostka z członem niskopodłogowym.
Model
Modele przedstawiają wagon z całego okresu produkcji od lat 70tych. Pierwszy model jest to wagon warszawskiej linii 20, tylko wagon silnikowy jaki
kursował na tej linii w trakcji pojedynczej. Model jest wykonany z blaszek fototrawionych - ściany
boczne, odlewów żywicznych - dach, elementów obrabianych CNC - rama. Napęd wykonany specjalnie dla tego
modelu. Dekoder DCC, oświetlenie diodowe: przód - światła białe oraz
kierunkowskazy, tył światła czerwone, stopu oraz kierunkowskazy. Niektóre modele miały tez oświetlenie wnętrza. Pantografy typu OTK-1 są
składane ale nieprzystosowane do odbioru prądu.
Obecnie model ten nie jest oferowany, ale planowane jest wznowienie z nowoopracowanym napędem, również jako zestawy montażowe.